De eerste stap die je moet zetten, voordat je een taak kunt onderwijzen, is bepalen wat de werkelijke inhoud van die taak is.
Dit klinkt als een open deur, maar eigenlijk kan dit best moeilijk zijn.
Je bent de opleidingsspecialist, niet de inhoudelijke expert en de inhoudelijke expert is weer geen opleidingsspecialist. De truc is dus om deze expertises te combineren, tot details te komen en dit te structureren, zodat het kan worden overgedragen aan de volgende persoon. Wees je ervan bewust dat de inhoudsdeskundige vaak niet meer op de hoogte is van zijn expertise, omdat hij de taak vele malen heeft gedaan (onbewust bekwaam) en de vaardigheden die nodig zijn om de taak uit te voeren wellicht onderschat.
Het eerste wat je moet doen is de volgorde van de werkzaamheden bepalen, de stappen die worden genomen tijdens het uitvoeren van de taak. Dit definieert WAT er gedaan wordt.
De volgende stap is het bepalen van HOE het gedaan wordt, door te bepalen wat kritisch is in elke stap.
Alleen wat kritisch is (veiligheid, maken of breken, makkelijker/sneller) moet worden opgeschreven, niet wat leuk is om te weten of wat al duidelijk zal zijn tijdens het demonstratiegedeelte van de training.
Dit is cruciaal om de must-know van nice-to-know te onderscheiden.
Uiteindelijk documenteren we WAAROM de kritische punten inderdaad kritisch zijn. Je wil geen kopieergedrag, je wil dat mensen zich bewust gedragen, want dan zal het juiste gedrag in de loop van de tijd standhouden.
Taakanalyses documenteren wat er getraind moet worden, dit betekent niet dat elk detail van de taak wordt opgeschreven.
Door te focussen op de kern zonder afleidingen ontstaat een efficiënt en effectief trainingsproces.