Als we het over Vaardigheden hebben, gaat het om de bekwaamheid om een taak uit te voeren
Daarvoor moet de leerling weten wat de inhoud van de taak is, maar ook hoe deze moet worden uitgevoerd.
En dus wordt hem of haar dat uitgelegd. Veelal zonder bewust te zijn van de trainer-trainee relatie, of zonder bewust een aantal stappen te doorlopen.
Als je goed kijkt zie je vaak toch de volgende vier stappen. Misschien niet zo bewust en niet zo afgebakend als in onderstaand schema, maar het principe zit er vaak wel in.
Het onderstaande 4-stappenmodel vormt de basis voor On the Job Training:
Je ziet 4 stappen:
- Voorbereiding
Er zijn drie dingen om voor te bereiden.
Jezelf: ben je in de beste conditie om de les nu te geven, ben je afgeleid, heb je iets anders in gedachten, heb je genoeg tijd en rust?
Je leerling: is dit moment het juiste moment voor hem/haar, is hij/zij mentaal aanwezig, is er tijd en rust om op te letten?
De omgeving: is er afleiding, lawaai, stank die de leerling kan afleiden? Heb je genoeg materiaal om voor te doen en te oefenen? - Voordoen
De trainer voert de handelingen uit terwijl de leerling toekijkt.
De trainer legt uit Wat, Hoe en Waarom de taak moet worden uitgevoerd. - Doen
De leerling voert de taak uit en herhaalt deze totdat hij/zij het Wat, Hoe en Waarom kan demonstreren en uitleggen.
De trainer is er voortdurend bij en helpt, coacht en verduidelijkt waar nodig. - Beoordelen en kwalificeren
De leerling voert de taak uit zonder dat de trainer helpt. De trainer stelt waar nodig vragen (bijvoorbeeld Waarom) en beoordeelt daarna met goed of (nog) niet goed.
Afhankelijk van de bedrijfstak kan dit een heel formeel of juist een heel informeel proces zijn.
Er moet tijd zitten tussen stap 3 en stap 4.
Tijdens deze tijd kan de leerling onder begeleiding oefenen om competent te worden, maar dit geeft hem/haar ook de tijd om te vergeten.
Als de leerling vervolgens stap 4 uitvoert na deze tijd, bevestigt dit dat de leerling daadwerkelijk de details heeft opgenomen.
Het doorlopen van stap 1, 2 en 3 in de ochtend en stap 4 in de middag geeft een verkeerd beeld. Natuurlijk kent de leerling nog steeds alle details, maar zou dat ook het geval zijn geweest als stap 4 een week later was afgerond?
De beschrijving van stap 4, met daarin de acties en de criteria van deze acties, kan later door de leads worden gebruikt om tijdens de praktijk te controleren of de medewerker de taak nog steeds volgens de standaard uitvoert.
Omdat de taak op deze manier is gedefinieerd, kan er geen verschil meer zijn tussen de verschillende leads die medewerkers beoordelen en worden taken op dezelfde manier uitgevoerd en getoetst in verschillende ploegen.