Nagoi

Menu
  • Over Wim
  • Lean
    • Basis Programma
      • Visueel Management
      • Dag Start - Tier
      • Yellow Belt
    • Gevorderd Programma   
      • Green Belt
      • Hoshin Kanri
      • Tier - PDCA
    • Excellent Programma
      • Hoshin & KATA
      • Belt Program
      • P M O
  • Leren
    • Leersysteem
      • 8 Velden Model
      • Succes Driehoek
      • LMS
      • Functie Matrix
    • On the Job Training
      • 4-stappenmodel
      • Volwasseneneducatie
      • Oplossingen realiseren
    • T W I
      • Taakanalyses
      • De Methode
      • 4 stappen - TWI
      • De Uitvoering
      • De Realisatie
    • Klassikaal
  • Trainen
    • Workshops
    • Cursussen
    • Coaching
  • Blog
  • Contact
  • Taal Omschakeling

Nagoi

  • Over Wim
  • Lean
    • Basis Programma
      • Visueel Management
      • Dag Start - Tier
      • Yellow Belt
    • Gevorderd Programma   
      • Green Belt
      • Hoshin Kanri
      • Tier - PDCA
    • Excellent Programma
      • Hoshin & KATA
      • Belt Program
      • P M O
  • Leren
    • Leersysteem
      • 8 Velden Model
      • Succes Driehoek
      • LMS
      • Functie Matrix
    • On the Job Training
      • 4-stappenmodel
      • Volwasseneneducatie
      • Oplossingen realiseren
    • T W I
      • Taakanalyses
      • De Methode
      • 4 stappen - TWI
      • De Uitvoering
      • De Realisatie
    • Klassikaal
  • Trainen
    • Workshops
    • Cursussen
    • Coaching
  • Blog
  • Contact
  • Taal Omschakeling
  • U bevindt zich hier:  
  • Start
  • Leren
  • On the Job Training
  • 4-stappenmodel

4 Stappen Model

 Als we het over Vaardigheden hebben, gaat het om de bekwaamheid om een taak uit te voeren

Daarvoor moet de leerling weten wat de inhoud van de taak is, maar ook hoe deze moet worden uitgevoerd.
En dus wordt hem of haar dat uitgelegd. Veelal zonder bewust te zijn van de trainer-trainee relatie, of zonder bewust een aantal stappen te doorlopen.
Als je goed kijkt zie je vaak toch de volgende vier stappen. Misschien niet zo bewust en niet zo afgebakend als in onderstaand schema, maar het principe zit er vaak wel in.

 

Het onderstaande 4-stappenmodel vormt de basis voor On the Job Training:

Het uitleggen van de rollen van Trainer en Trainee tijdens On the Job Traininghet 4 Stappen Model

Je ziet 4 stappen:

  • Voorbereiding
    Er zijn drie dingen om voor te bereiden.
    Jezelf: ben je in de beste conditie om de les nu te geven, ben je afgeleid, heb je iets anders in gedachten, heb je genoeg tijd en rust?
    Je leerling: is dit moment het juiste moment voor hem/haar, is hij/zij mentaal aanwezig, is er tijd en rust om op te letten?
    De omgeving: is er afleiding, lawaai, stank die de leerling kan afleiden? Heb je genoeg materiaal om voor te doen en te oefenen?
  • Voordoen
    De trainer voert de handelingen uit terwijl de leerling toekijkt.
    De trainer legt uit Wat, Hoe en Waarom de taak moet worden uitgevoerd.
  • Doen
    De leerling voert de taak uit en herhaalt deze totdat hij/zij het Wat, Hoe en Waarom kan demonstreren en uitleggen.
    De trainer is er voortdurend bij en helpt, coacht en verduidelijkt waar nodig.
  • Beoordelen en kwalificeren
    De leerling voert de taak uit zonder dat de trainer helpt. De trainer stelt waar nodig vragen (bijvoorbeeld Waarom) en beoordeelt daarna met goed of (nog) niet goed.
    Afhankelijk van de bedrijfstak kan dit een heel formeel of juist een heel informeel proces zijn.

Er moet tijd zitten tussen stap 3 en stap 4.

Tijdens deze tijd kan de leerling onder begeleiding oefenen om competent te worden, maar dit geeft hem/haar ook de tijd om te vergeten.
Als de leerling vervolgens stap 4 uitvoert na deze tijd, bevestigt dit dat de leerling daadwerkelijk de details heeft opgenomen.
Het doorlopen van stap 1, 2 en 3 in de ochtend en stap 4 in de middag geeft een verkeerd beeld. Natuurlijk kent de leerling nog steeds alle details, maar zou dat ook het geval zijn geweest als stap 4 een week later was afgerond?

De beschrijving van stap 4, met daarin de acties en de criteria van deze acties, kan later door de leads worden gebruikt om tijdens de praktijk te controleren of de medewerker de taak nog steeds volgens de standaard uitvoert.
Omdat de taak op deze manier is gedefinieerd, kan er geen verschil meer zijn tussen de verschillende leads die medewerkers beoordelen en worden taken op dezelfde manier uitgevoerd en getoetst in verschillende ploegen.

Op de werkvloer, 1:1Training in de praktijk
Details
Laatst bijgewerkt: 07 april 2022
 Pagina Terug
Inloggen Registreren

Inloggen bij Nagoi

Nog geen account bij Nagoi?

Registreer nu !

Gebruikersnaam *
Wachtwoord ¹*
Gegevens onthouden
  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?

Registreren bij Nagoi

Velden met een (*) zijn verplicht
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord ¹*
Wachtwoord ²*
E-mail adres ¹*
E-mail adres ²*

Informatie

  •  Voorwaarden
  •  Privacybeleid
  •  Cookiebeleid
  •  Copyright

Contact

  •  Details
  •  Formulier
  •  Navigatie
  •  Zoeken in de website

     

  •   Wim van Lith
  •  +31 6 22697244
  •  Wim.vanLith@NAGOI.nl

Account

  •  Inloggen
  •  Registreren
  •  Nieuwsbrief
  •  Sitemap

© NAGOI 2020 2021 Alle rechten voorbehouden

  • English (United Kingdom)