Materiaal maken:
Als we het hebben over On the Job Training; wie is er meer deskundig en ervaren dan degenen die de taken daadwerkelijk uitvoeren?
Dit is de belangrijkste reden waarom OJT-materiaal door hen geschreven moet worden.
Dat betekent niet dat ze alleen gelaten moeten worden als ze dit doen.
Help ze door structuur aan te brengen, met kritische items te onderscheiden van de 'nice-to-knows' of door het materiaal te verwerken tot digitale inhoud. Hoe meer ervaring een persoon heeft, hoe minder waarschijnlijk het is dat hij zich bewust is van de 'handigheidjes' die de taak maken of breken. Als buitenstaander is het onze taak om de 'domme vragen' te stellen en er achter te komen.
Uitvoeren:
Nogmaals; wie is er meer gekwalificeerd om OJT te geven dan degenen die de taak uitvoeren?
Elke leerling zal onmiddellijk weten of de les wordt gegeven door iemand die alleen de instructie volgt versus iemand die de taak al vaker heeft uitgevoerd.
Wanneer je de ervaren operator hebt geholpen met een Train the Trainer training, kunnen zij de training zelfstandig geven.
Op het moment dat het nodig is vanuit de praktijk en als de trainee er klaar voor is. En niet wanneer iemand van L&D (dagdienst) beschikbaar is.
Duurzaam:
Je bent dus zover; de training is gemaakt en trainers zijn in staat om de inhoud te geven.
Het enige wat je hoeft te doen is doorpakken. Om dit te kunnen doen moet een paar dingen aanwezig zijn:
- Een systeem (LMS) dat een overzicht geeft van wat er (nog) niet is gegeven.
- Een proces dat verbeteringen aan het huidige trainingsmateriaal detecteert en uitvoert.
- Verificatie of de standaarden die getraind zijn nog steeds gevolgd worden.
Hiervoor heb je leads nodig die deze 'procesbevestiging' kunnen doen.