Wie is beter op de hoogte van problemen op de werkvloer dan degenen die er werken?
Dus, wie is de beste persoon om die problemen op te lossen?
Juist ja, de mensen op de werkvloer zelf.
We noemen het Yellow Belt, Probleemoplossen of PDCA cyclus.
Dat mensen op de werkvloer zelf problemen op kunnen lossen is een van de voordelen van Yellow Belt probleemoplossing.
Andere voordelen zijn:
- Iedereen leert om "te zien met het oog op verbetering".
- Een grote groep mensen is in staat is om problemen op te lossen.
- Je creëert een nieuwe mindset "we kunnen het oplossen".
- Continue Verbeter personeel is beschikbaar om grotere initiatieven te starten.
Welke problemen kunnen worden opgelost met Yellow Belt:
- Problemen die je verhinderen je primaire taken uit te voeren.
- Problemen die defecten, kwaliteitsproblemen of andere verspilling veroorzaken.
- Problemen in je eigen werkgebied.
- Problemen die je kunt oplossen met de mensen met wie je normaal werkt.
Het Proces
Het Yellow Belt proces is een standaard proces dat je door opeenvolgende stappen leidt.
Er is een vast aantal hulpmiddelen beschikbaar voor elke stap.
Het is ontworpen om je ervan te weerhouden overhaaste conclusies te trekken, de ware bronoorzaak te vinden en problemen voor eens en voor altijd op te lossen.
Dit gebeurt er per stap:
- Huidige situatie.
Als eerste wordt het probleem en het doel dat je nastreeft duidelijk gedefinieerd.
Vervolgens breng je de huidige situatie in kaart. - Bronoorzaak analyse.
In deze stap wordt de werkelijke bronoorzaak gezocht, niet wat je van te voren dacht dat het zou zijn. Je gaat van alle mogelijke oorzaken via waarschijnlijke oorzaken naar de bronoorzaak.
- Tegenmaatregelen.
Dit is de fase waar iedereen op zat te wachten: oplossingen bedenken en wijzigingen voorstellen. Maar ook de beste keuzes maken uit de mogelijke oplossingen.
- Implementatie van oplossingen.
Een oplossing implementeren is één ding. Een oplossing implementeren die blijvend is, is iets anders.
In deze fase denken we na over de manier waarop we de oplossing implementeren en hoe we deze in stand kunnen houden.
Projectdocumentatie
Je documenteert de voortgang van elke stap op een:
Probleemoplossing A3.
Hiervoor bevat de A3 de volgende secties:
- Probleem Definitie.
- Doelstelling.
- Bronoorzaak analyse.
Dit deel wordt ondersteunt door:
de 'Visgraat' en 5 x 'Waarom' op de achterkant van het document. - Voordeel/Inspanning matrix.
- Probleem Oplossingen Plan.
- Monitoring en borging.
Projectafsluiting
Elke voltooide stap wordt gedocumenteerd op de A3.
Gebruik deze A3 om te blijven communiceren met de sponsor van deze probleemoplossing.
Zijn jullie nog steeds op één lijn over het probleem? Zijn jullie op één lijn wat betreft de doelstelling?
Vooral als je klaar bent met de Analyse van de Bronoorzaak en je stelt tegenmaatregelen voor; zorg ervoor dat je sponsor ermee instemt voordat je begint met de implementatie.
Helemaal aan het eind van de probleemoplossing tekent de sponsor en stemt er mee in dat dit probleem is opgelost.
Je kunt de verandering vastleggen op een Vooraf / Nadien document en deze Vooraf/Nadien ophangen op de ‘wall of fame’.
Tijd om je succes te vieren!