Verbeterprojecten die zich op een hele afdeling afspelen of zelfs meerdere afdelingen beslaan worden aangepakt als een Green Belt project en gebruiken de DMAIC methode.
Hiervoor wordt een klein team gevormd die een 360° blik kan vormen van de situatie. Denk hierbij natuurlijk aan de personen die het werk uitvoeren maar ook aan technici, kwaliteitsmensen of anderen die er bij betrokken zijn. Dit voorkomt dat het probleem vanuit één hoek bekeken wordt en zorgt er voor dat de beste oplossing gekozen wordt.
De voordelen zijn:
- Een Verbeterproject lost niet enkele een probleem op, het brengt je in een nieuwe en betere situatie.
- De teamsamenstelling verzekert een gedragen oplossing.
- De aanpak ondersteunt een goede communicatie tussen projectleider en sponsor.
- De vaste stappen garanderen een gedegen aanpak.
Welke problemen los je op met Green Belt projecten:
- Problemen waar je de bronoorzaak niet van kent.
- Problemen waarvan je de oplossing nog niet weet.
- Problemen die een hele afdeling of zelfs meerdere afdelingen omvatten.
Het Green Belt proces bestaat uit een vast aantal stappen dat doorlopen wordt,
Voor iedere stap zijn een groot aantal tools beschikbaar. Tijdens de opleiding wordt geleerd wat de tools inhouden en wanneer ze het beste toegepast kunnen worden.
Een bewuste overgang tussen de verschillende stappen borgt dat je het project zo effectief mogelijk afrond.
Dit zijn de stappen die doorlopen worden:
- D: Define
Wat is het probleem?
- M: Meten
Hoe groot is het probleem?
- A: Analyse
Wat is de oorzaak van het probleem?
- I: Improve
Hoe lossen we het probleem op?
- C: Control
Hoe zorgen we dat het probleem niet meer terug komt?
Projectdefinitie
Het project wordt vooraf gedefinieerd met behulp van een project A3, meestal in de Define fase.
Op deze A3 vind je de volgende blokken:
- Achtergrond
Wat is de plaats van deze A3 in het grote geheel?
- Huidige situatie / Metrics
Wat is de huidige situatie, wat is daar mis mee en wat zijn de metrics om dat te zien?
- Doelen
Welke doelen moeten behaald worden om van de Huidige situatie te komen naar de Toekomstige situatie?
- Toekomstige situatie / Metrics
Hoe ziet de Toekomstige situatie er uit (niet: wat heb ik dan gedaan?) en hoe kan ik dat meten? Bij voorkeur met dezelfde metrics als in de Huidige situatie, alhoewel dat niet altijd mogelijk zal zijn.
- Project Implementatie Plan
Hier zet je de acties uit in de tijd, met per actie de verantwoordelijke.
- Risico’s en hulpvragen.
Welke risico’s zie je in dit project en welke hulpvragen heb je?
Projectfase overgangen
De DMAIC methode kent een duidelijk onderscheid tussen de verschillende projectfasen.
Voor iedere fase overgang is een checklist beschikbaar die gebruikt kan worden om te testen of de fase daadwerkelijk afgesloten kan worden.
Hierdoor wordt geborgd dat een projectfase te snel doorlopen wordt en er gedurende het project, soms pas bij de afsluiting, geconcludeerd wordt dat het project niet aan de eisen van de opdrachtgever voldaan wordt.
Projectafsluiting
Tijdens het verloop van je project is één van de tools die je kunt gebruiken het communicatieplan. Daarin heb je vastgelegd met welke groepen je wilt communiceren en met wel doel.
Na afloop van je project kun je de verandering vastleggen op een Vooraf/Nadien document en deze Vooraf/Nadien ophangen op de ‘wall of fame’.
Tijd om je succes te vieren!